Közlekedéstörténet (nem csak) a Körös-Maros közén

Grudziądzi fonódó

2016. augusztus 11. - Komlósfecskés

Grudziądz, németül Graudenz közel százezer lakosú város Lengyelországban, Varsótól mintegy 200 kilométerre északnyugatra. A település hosszan elnyúlik a Visztula jobb partján, jelenlegi egyetlen villamos viszonylata is a folyóval nagyjából párhuzamosan halad. 

1000 milliméteres hálózata 1896-ban lóvasútként kezdte pályafutását, első vonala a vasútállomástól a városközponton át haladt észak felé. A lovakat 1899-ben felváltották a villamosok, majd 1911 és 1938 között több ütemben egy négy kilométeres vonal épült a központból dél felé, Południowáig. Az innen 1978-ban Mniszekig megépített két kilométeres folytatás igen rövid életűnek bizonyult, a problémás alépítmény miatt(?) már a következő évben beszüntették rajta a közlekedést. A hetvenes évek vége felé a vasútállomásnál delta, a másik két akkori végállomáson pedig hurokvágány létesült. 1996-ban adták át a Południowától Rządzig vezető 1800 méteres szakaszt, ezzel nyerte el jelenlegi 9 kilométeres hosszát a hálózat. És hogy miért fonódó? Az utóbbi néhány évben nagyszabású felújítás/átépítés zajlott a 2-es vonalon (Rządz - Tarpno), melynek során felszámolták ugyan a még megmaradt egyvágányú részeket, de a történelmi belváros szűk utcáin kényszerűségből néhány száz méter erejéig fonódik a két vágány.

gd_halozat.jpg

Vázlatos ábra a hálózatról.

Induljunk a kályhától kocsiszíntől, amely közvetlenül a vasútállomás mellett található. Hurokvágánya nincs, így az egy vezetőállásos villamosok hátramenetben állnak ki a deltáig. A piros GT8-as mellett az 1953-as gyártású, két tengelyes munkagép látható, (eredetileg Konstal 2N2 motorkocsi).

 A delta a vasútállomás előtt. Az itt forduló 1-es viszonylat (Dworzec PKP - Tarpno) néhány éve megszűnt, azóta csak a kocsiszínből kiálló járművek használják. Az előtérben balra a belváros felé vezetnek a sínek, jobbra a telep. A Google 2013-as utcaképén még 1-esre táblázott csuklós indul Tarpno felé.

agdm.jpg

Menetrend a vasútállomásnál, a ki- és beálló villamosok továbbra is szállítanak utasokat a néhai 1-es önálló szakaszán. A 2-es vonal 24 perces menetidejéhez csúcsidőben 7-8 perces követés tartozik, így valószínűleg az összes tervezett menet meg van hirdetve. Az A betűs járatok a déli végállomásra (Rządz) mennek, a jelölés nélküliek északra (Tarpno).

Az állomás után közel egy kilométernyi egyvágányú szakasz következik, egy közbenső megállóval. 

Az aleja 23 Stycznia elérésekor válik kétvágányúvá a pálya. A következő kereszteződésnél található a minden irányból minden irányba járható elágazás, (klasszikus kétvágányú delta).

A 79-es Duewag halad a belváros/Tarpno felé, közvetlenül az elágazás után. 2010-ben 10 darab, 1972 és 1976 között gyártott GT8-ast szereztek be Krefeldből, melyek itt 79 - 88 pályaszámokon álltak forgalomba.

A dél felé tartó 89+90 Konstal páros a fonódó szakaszon. 2010/11-ben hat, nyolcvanas években gyártott 805Na motorkocsit korszerűsítettek, ezek a 89 és 94 közötti új pályaszámokat kapták. A 90-es és 92-es kocsikban nincs vezetőfülke. 

Minden lengyel városok főtere, a Rynek. Az egyetlen megmaradt kitérőben találkozik a két ex krefeldi. Ugyanitt 1979-ben.

A főtér után a fonódás még pár száz méteren át folytatódik. A már bemutatott 79-es jövet...

...és menet. 

Tarpno, végállomás. A felújításkor a hurok irányát megfordították, Itt látható az eredeti állapot. A peron másik oldaláról indulnak a buszok.

A két vágányos indulási oldal, itt és az egykori południowai végállomáson lehet félreállni a vonalon.

A rządzi hurok egy lakótelep szélén található.

 A 85-ös a rządzi fordulóban. A jármű érdekessége, hogy eredetileg 6 tengelyesként kezdte pályafutását.

A 80-as kocsi belseje. Az utastájékoztató korszerűsödött, a műbőr maradt.

Multifunkciós jegy. 1.30 a félárú menet, 5.20 a teljes árú retúr.

 Akit a hálózat változásai bővebben érdekelnek, az itt (face) találhat sok-sok helyszínrajzot 1896-tól napjainkig.

A bejegyzés trackback címe:

https://aradcsanad.blog.hu/api/trackback/id/tr148903744

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása