Közlekedéstörténet (nem csak) a Körös-Maros közén

Négytizenötösök negyedszázada

2019. március 04. - Komlósfecskés

A kilencvenes évek elején a Körös Volán történetének válságos időszakát élte. A nyolcvanas évek végére a járművek beszerzése lelassult, 1988 és 1993 között mindössze 12 új autóbusz érkezett. A pénzhiányban szenvedő cég a korosodó állományt használt Ikarusok vásárlásával igyekezett több-kevesebb sikerrel fejleszteni. Ebbe a megjelenését és állapotát tekintve tarka járműparkba érkeztek 1994 elején az első 415-ösök. Formavilágukkal, műszaki megoldásaikkal, és nem utolsó sorban a később védjeggyé  vált „körösbarna” fényezésükkel eltértek az addig megszokottól; velük tört meg a 200-as típuscsalád évtizedes egyeduralma, és vált rendszeressé az új járművek vásárlása; megjelenésük kétségtelenül egy új korszak nyitányát jelentette. Bár végül csak 11 darabot szerzett be a társaság, ami a teljes flotta alig egy huszad része volt, közel negyed évszázados szolgálatuk alatt a megye szinte minden településen hosszabb-rövidebb ideig rendszeresen találkozhattunk velük. A viharsarki 415-ösök története következik egy utas szemszögéből.

EKG-870 a dombiratosi főutcán 2013-ban.

Első kör: homoksárga dobozok DAF motorral

Az első Ikarus 415-öst a gyár az 1982-es BNV-n mutatta be. Néhány további protót és nullszériát követően a tényleges sorozatgyártás 1992-ben indult, a BKV részére szállított, három ajtós városi járművekkel. A Volánoknak szánt két ajtós, DAF motoros 415.23-as széria gyártása 1993 végén, forgalomba állása 1994 januárjában kezdődött. Első hullámban 1994 nyaráig 8 Volán társaság összesen 41 helyközi 415-öshöz jutott, ebből 6 jármű lett a Körös Voláné. Ez akkor - darabszámot tekintve - a Kunság Volánnal megosztott második helyet jelentett, csak a Kaposnak volt több 415-öse. 

A 415.23-asok egyszínű RAL 1002 (hivatalosan: homoksárga) fényezéssel érkeztek; ezt néhány év múlva egészítették ki az alsó sötétebb (RAL 8008 olívbarna és RAL 8012 vörösesbarna) sávokkal. 2010/2011 folyamán hatból három, köztük a képen látható EKG-872 is visszakapta eredeti arculatát. A továbbiakban a „barna” kifejezés alatt is általában a RAL 1002 értendő :)

Az első három 415-ös EKG-870 - 872 rendszámokkal 1994.02.07-én került állományba, az új buszokat március 3-án mutatta be a sajtónak dr. Orosz István vezérigazgató. A linkelt cikkből az áruk is kiderül: darabonként 11.5 millió forintba kerültek. A korábbi típusokhoz (260.32, 266.25) képest mintegy fél méterrel hosszabb járművek padlómagassága 920, illetve 860 helyett csak 740 mm volt. Erőforrásként a DAF cég LT 160L típusú, Euro I minősítésű, 6 hengeres, turbófeltöltős motorja szolgált, mely 6+1 sebességes, ZF S6-120U típusú mechanikus nyomatékváltó közvetítésével hajtotta a hátsó tengelyt.

bz2k.jpgEKG-872 utastere 2008-ban. A 41 darab „Mór” ülés eredeti barna műbőr borítását később többféle szövet váltotta. Újdonság volt a második ajtóval szemben, két ülés elhagyásával kialakított „többcélú tér”. A 415.23 altípusnál a második ajtó közvetlenül a hátsó tengely előtt helyezkedett el. Emiatt egyrészt a kerékdob elé csak egy ülés fért el keresztbe fordítva, másrészt a lengéscsillapító miatt a lépcső aszimmetrikus kialakítású lett, a hátsó ajtószárny  pedig nyitott állapotban kilógott a jármű síkjából. (Fénykép: B.Z.)

871ut.jpgA 872-vel szemben a 870 és a 871 csak 35 üléssel volt felszerelve. A cikkhez egyébként nem kapcsolódó fotó az utóbbi két kocsi egyikében, vélhetően a '94 március 3-ai sajtótájékoztatón készült. (Forrás: Békés Megyei Hírlap)

Mindhárom autóbusz a békéscsabai üzemhez került. A 870 dombegyházi telephelyesként többek között a Dombegyház - Medgyesegyháza - Gyula - Békéscsaba járatpáron, (vonalszám: 4827); a 871 békéssámsoniként a Békéssámson - Békéscsaba (4833), illetve munkanapokon egy forduló erejéig a Békéscsaba - Medgyesegyháza - Battonya (4829) vonalon; a 872 pedig Kondoroson, a Békéscsaba  - Szarvas - Kunszentmárton vonalon (4850, 4855) állt forgalomba.

A következő három 415-ösre sem kellett sokat várni: alig két hónappal később, április közepén kerültek állományba az EKG szériával műszakilag megegyező, a 872-höz hasonlóan 41 ülőhelyes járművek, EOE-908 - 910 rendszámokkal. A 908 a békéscsabai üzem mezőgyáni fordájára került, ebben a Mezőgyán - Geszt, Geszt - Gyula - Békéscsaba mellett napközben egy Békéscsaba - Szeghalom - Berettyóújfalu járatpárt is teljesített. Ebből az eresztésből már jutott a vidéki üzemeknek is, a 909-et Gyula, a 910-et pedig Orosháza kapta.

szob95szeptemberig.jpgAz 1994. május 29-ei menetrendváltás egyik újdonsága az Orosháza - Hajdúszoboszló járatpár volt, (1501/503, 514), melyre Orosháza vadonatúj 415-öse, az EOE-910 került. (Az összevágott kép az 1995. május 28-án életbe lépett kötetből származik; a járat alig három hónappal később, szeptemberben megszűnt. Ma már a Tisza Volános Szeged - Szoboszló alapjárat (613,614) is a múlté.)415mnr_a.jpgAz EKG-870 a '94-es és '95-ös menetrendek címlapján is feltűnt, utóbbinál már maga a borító is sárgásbarna árnyalatot kapott. Ekkoriban kezdték - a buszmániások szerencséjére :) - a rendszám számait oldalt feltüntetni. A fénykép tanúsága szerint az EKG szériánál minden bizonnyal már a forgalomba álláskor felkerültek a levonók az ajtó fölé. Figyelmet érdemel még a klasszikus Volán csigás tábla is. (Más társaságok is reklámozták így az új 415-öseiket: a szolnoki Jászkun is címlapra tette '95-ben az azóta DAKK tulajdonba került EVS-457-et).

415jegy5.jpg

Szintén 1994/95 folyamán terjedtek el a Tikett BUSYS pénztárgépek, így a 415-ösökben már nem, vagy csak kevesett csattogott az Almex. A képen egy, az EKG-870-en 1994.09.02-án kiadott, igen alacsony sorszámú (532) menetjegy. (Ez a típus folyamatosan számoz).

Második kör: fehér-kékek Rába motorral

1994 decemberében az első hattól lényegesen eltérő trióval gyarapodott a járműpark: az EVL-490, -608, -656 rendszámot kapott járművek nem csak fehér alapon alul kék csíkos fényezésükben különböztek elődeiktől. A 415.26 altípusú Ikarusok DAF helyett nagyobb teljesítményű Rába D10 UTLL206 motort kaptak, (ennek kívülről látható jele volt, hogy a szellőzőrács a jobb helyett  a bal, a kipufogó  a bal helyett a jobb oldalra került), a nyomatékváltó a szintén 6+1 sebességes mechanikus, de retarderrel kiegészített ZF S6-85 típusra változott, illetve az utasteret légbefúvóval látták el. A második ajtó már nem közvetlenül a hátsó tengely előtt helyezkedett el, így az ablakok és az ülések kiosztása is módosult. Apróság, de ez a három darab a többi nyolctól eltérően nem Budapest-Mátyásföldön, hanem Székesfehérváron készült. Oldalukon, akárcsak később az utolsó kettőnél, nagy méretű, hullámjel nélküli, kék Körös Volán felirat hirdette hovatartozásukat. (Ugyanilyet viseltek, csak barnában az első 395-ösök is). Elosztásuknál az EOE szériát követték, vagyis egy-egy darab került Békéscsabára, Gyulára, illetve Orosházára.

EVL-608 utastere 2010-ben. Mindhárom EVL rendszámos jármű 41 darab, fejtámla nélküli, eredetileg szürke szövetborítású „Halas” utasülést tartalmazott.

ik_415_2326.jpg

Fent az EKG-872 és az EOE-, lent az EVL- széria utasterének elrendezése

Az utolsó két 415-ös a Körös Volán részére 1995/96 telén lett átadva. Az EVL szériával gyakorlatilag megegyező, 415.26B altípusú FHG-651 decemberben érkezett, február közepén pedig, szinte pontosan két évvel az első három érkezése után, az FHG-823 lett állományba véve. Ez utóbbi, 415.26G altípusú jármű a többi .26-ostól eltérően Rába D10 UTS180 motorral és ZF S6-120U nyomatékváltóval készült. Mindkét autóbusz 43 „Halas” üléssel lett felszerelve, a babakocsi tároló helyére is egy üléspár került. A 651 a békési, a 823 a gyulai üzemnél állt forgalomba. 

 De miért fehér-kékek?

A kilencvenes évek elején saját flottaszínről nem beszélhetünk. A hagyományos (Volán) sárga, és a 256-osokra jellemző fehér-piros mellett a használtan beszerzett járművek mindenféle színben pompáztak. Az ezerféle csíkos, BKV kék, sötétzöld vagy épp Disney-figurás stb., buszokon messziről inkább csak a hullám logó jelezte a hovatartozást. Az egyszínű barna 415-ösöket még '94 május, június folyamán követték az első 395-ösök, (ELE, ENB), ezeknél jelentek meg először az alsó sötétbarna csíkok; a 395-ösök a továbbiakban már így érkeztek. A 415.26-os széria öt járműve viszont ugye fehér-kékben lett beszerezve '94, illetve '95 végén, és az 1995/96 folyamán vásárolt, (igaz, eredetileg kivétel nélkül az orosz piacra szánt) három 260-as és egy 280-as is fehér-kék fényezést kapott. 1997 februárjától az új E94-esek, majd a 256.42-esek is a barna csíkos fényezéssel jöttek; ugyanebben az évben viszont több idősebb 250-es, 256-os felújítás során kapott fehér-kék fényezést, mégpedig két változatban: egyszerűbb, fehér alapon középen kék sávval, (BHM-973, CJD-680); illetve az alsó harmadban világoskék, középen fehér alapon sötétkék csíkokkal ellátott elegánsabb kivitelben (ANV-367, BPG-040). Mindeközben a helyi, helyközi kocsik továbbra is a hagyományos sárgára lettek újrafényezve. Végül 1998 tavaszán tértek át egységesen a barna csíkos változatára, ekkortól kapták a használt járművek is ezt a fényezést. Adódik a következtetés: 1997-ig talán a kék-fehér különféle változatai is versenyben voltak a flottaszín címért. Aztán - szerencsére - győzött a barna.

A békési 11 mindennapjai

 EKG-870

„Kereslek túltömött buszokon” Bár 2009.03.28 szombatra esett, áthelyezett munkanap lévén a szokásos iskolás péntek délutáni terheléssel indult Békéscsabáról az EKG-870, a Gyula, Várfürdő - Szarvas járaton. A volt dombegyházi jármű ekkor már a szarvasi üzemet erősítette.

2013 szeptemberében járunk, az átépítés alatt álló mezőberényi vasútállomás előtt kanyarog a békéscsabai tartalék sorba süllyedt 870. A következő év nyarán került először néhány hónapra Kecskemétre, akkor még a Kunság Volán által bérelve, majd 2015 októberében végleg Bács-Kiskunba távozott, immár DAKK tulajdonként egyszerű átcsoportosítással. Utolsó hónapjait Kiskunhalas térségében töltötte, 2016 nyarán selejtezték.

EKG-871

Az eredetileg békéssámsoni 871 2003 körül Szarvas első 415-öse lett. A főleg Szarvason helyi járatos kocsi 2010 novemberében, oldalán még az eredeti, jócskán megkopott kék-fehér matricával Békéscsabán lett megörökítve. 2011 nyarán újra egyszínű barna fényezést kapott, majd 2015 őszén lényegében Szarvasról selejtezték. 

EKG-872

Csendélet biciklivel és (kiégett) malommal Orosházán, 2004-ben. Ekkoriban a Kondoros - Orosháza vonal (4935) rendszeresített járműve volt a cég alvázszám szerint első 415-öse.

2015 november 22-én, alig egy hónappal a leállítása előtt a mezőkovácsházi autóbusz állomáson is sikerült lencsevégre kapni az ekkor már kissé leharcolt, 5 éve Békéscsabán, illetve Orosházán tartalékos 872-t.  Egyszínű fényezését 2010 tavaszán még kondorosi fordásként kapta vissza, valószínűleg ekkor cserélték meg az ablakokat is elöl. Érdekesség a hátsó ablakon található szám. Ez az általam ismeretlen rendeltetésű azonosító a kilencvenes évek közepén tűnt fel igen rövid időre egyes járművek hátulján, a 872 viszont - egyedüliként - selejtezéséig megőrizte. (Mint utólag megtudtam, ez a tankolókártya száma volt - ezúton is köszönöm az információt).

EOE-908

A mezőgyáni után a csökmői telephelyet is megjárt 908-as a kétezres évek közepén már a pusztaottlaka-bagófalui garázsban (lásd fent) éjszakázott, napközben pedig elsősorban a Békéscsaba - Medgyesegyháza vonalon (4831) közlekedett. 2009-ben Szarvasra került, a következő évben pedig újra egyszínű lett. Utolsó fordáján reggelente Kondorosról Hunyán és Gyomaendrődön át ment Szarvasra, majd - többek közt - délben egy Szarvas - Kunszentmárton fordulót is teljesített. 2014 novemberében a Szabolcs Volánnak lett bérbe adva, ahol is a mátészalkai üzemhez helyezték. 2015 májusában, oldalán zöld Szabolcs Volán felirattal selejtezték Békéscsabán.

EOE-909

909 az újszalontai fordulóban, 2007 júniusában. Újszalontát, Békés megye legkisebb, mindössze száz-egynéhány lelkes települését a kétezres évek közepén munkapokon 4, hétvégén napi 2 járatpár szolgálta ki. Ezek ekkortájt a kötegyáni (EVL-490), illetve sarkadi (EOE-909, FHG-823) 415-ösök fordáiba tartoztak, így alapesetben csak 415-ös járt ki a faluba.

Ugyanott, ugyanakkor. A képen jól látszik a leghátsó ajtószárny már említett, 415.23-asokra jellemző kilógása.

A 909-es utastere 2016-ban. A narancs kapaszkodókat egy kisebb ráncfelvarrás során, 2012 elején kapta. A jármű 2015 júniusáig általában sarkadi fordákon, majd Gyulán műszaki tartalékként dolgozott. 2015 októberében rövid időre Szeged helyiben is feltűnt, (kép), a gázkút robbanása miatt átmenetileg leállított gázüzemű Ikarusok helyett. 2016 júniusában törölték az állományból.

EOE-910

Orosháza első 415-öse a tiszavirág-életű hajdúszoboszlói járat után Pusztaföldvárra került. 2003 végén a pusztaföldvári nagy, napi 400 km feletti futásteljesítményű fordára egy új MAN érkezett, (IVE-630), a 910-et pedig áthelyezték a mezőkovácsházi forgalmi üzemhez, azon belül pedig Mezőhegyesre, a Körös első 263-asának, az EUA-710-nek a helyére. A kép ebben a mezőkovácsházi korszakban, 2005 nyarán készült, Mezőkovácsháza felső - a Volán menetrendekben ekkor még Bélamajor - vasúti megállónál. A hullámjel lemaradt, de volt dísztárcsa! Ez idő tájt a Mezőhegyes környéki járatok mellett munkanapokon a Mezőkovácsháza - Lőkösháza - Békéscsaba - Gyula - Mezőkovácsháza hurkot is bejárta, illetve vasárnaponként a Mezőhegyes - Békéscsaba diákjáraton (4832) is törzskocsi volt.

2006 őszén visszakerült Orosházára, műszaki tartalék állományba. A 2007 nyarán készült képen EMKE HEFEJE (Helyijárati Előreváltott FEdélzeti JEgykezelő) készülékkel is fel volt szerelve, nyilván az orosházi helyi járat miatt.

Tartalékként a Szarvas - Gyula vonaltól délnyugatra gyakorlatilag bárhol, bármikor felbukkanhatott. 2010 szeptember 21-én épp az egyik mezőhegyesi Credo helyett hagyta el a 81-es majort a kellemes őszi napsütésben. Utolsó útja 2015.12.15-én Orosházáról Békéscsabára vezetett, ahol kivonták a forgalomból.

EVL-490

A legkorábban leállított kocsi ezen a 2006 nyarán készült képen Gyulára indult a békéscsabai pályaudvarról. A 490 Dobozon kezdte pályafutását. A Doboz - Békéscsaba járatok mellett napközben megjárta Debrecent is, odaútban 7:50-es indulással Komádin, vissza 14:20-kor Szeghalmon át közlekedett. Innen Dévaványára, majd 2000-ben a gyulai üzem kötegyáni telephelyére került. 2007 őszén Vésztőre helyezték át, ahol a Dobozon át Gyulára közlekedő fordát (4880) járta, korrodált vázszerkezete miatt azonban 2008 nyarán leállították. (Zöldkártyája, és ezzel együtt talán a műszakija is 05.29-én járt le). Hosszú évekig fogyatkozott csendben a békéscsabai telepen, a maradékot végül 2015 tavaszán bontották el a Gyár utcai vastelepen. Az egyetlen 415-ös volt, melyet a Körös Volán selejtezett.

EVL-608

A 608 hosszú évekig dobozi telephelyesként a Doboz - Gyula járatok (4880) törzskocsija volt. Ezen a 2007 decemberi képen már tartalékként egy E95-ös helyett indult Gyuláról Battonyán át Szegedre. (A háttérben minden bizonnyal az EOE-909). 2008-ban visszatért a 4880-as vonalra, az EVL-490 kihullásával megüresedett Vésztő - Doboz - Gyula fordára.

Sarkadon a helyi járat 2009 decemberében hivatalosan megszűnt, a gyakorlatban viszont egy - a menetrendekben nem szereplő - körjárattal pótolták, napi három indulással. Ezen körjáratok helyközi mintájú táblájával lett fotózva az ekkor már sarkadi 608-as a buszállomáson, 2010 januárjában. A volt helyis forda ez idő tájt a három helyi járat pótló kör mellett mindössze egy gyulai és egy kötegyáni járatpárt tartalmazott, csekély ~110 kilométeres napi futásteljesítménnyel. A feladatmegosztást később optimalizálták, a 608 viszont a következő évben visszakerült Gyulára tartaléknak, majd 2015 májusában törölték az állományból. Érdekes, hogy az EVL-490-nel nem csak Doboz és Vésztő volt a közös pont, hanem a tizenegyből csak ez a két jármű őrizte meg mindvégig gyári jellegű fényezését.

EVL-656

Nagybánhegyes a megyében az utolsók között, 1958 júniusában lett tömegközlekedéssel is elérhető, ekkor a községháza udvarán garázs is épült a kihelyezett autóbusz számára. Az EVL-656 1998 márciusában egy 260.43-as helyett került a faluba, ezt követően főleg a Magyarbánhegyes - Mezőkovácsháza - Orosháza háromszögben (4949, 4950) mozgott. Azt sajnos nem sikerült kiderítenem, hogy eleinte a garázsban éjszakázott-e, mindenesetre 2007 augusztus 26-án már a volt Túró Rudi gyár előtt parkolt. Egy héttel később egy jelentős járatritkítás során a nagybánhegyesi forda megszűnt, a falu közel fél évszázad után „saját” autóbusz nélkül maradt.

2008 novemberében Orosházán, a Vásárhelyi út - Községporta felé közlekedő, azóta megszűnt 5-ös helyi járaton lett megörökítve az ekkor már tartalékos 656. 

Együttállás 2011 júniusában a gyulai buszállomáson. A 608 az újkígyósi, a 2010 végén Orosházáról Gyulára átigazolt 656 az eleki járatot vitte. Utóbbi világosabb kékje egy orosházi újrafényezés következménye.

2015 nyarán fehér fényezést és DAKK matricát kapott, majd december folyamán kivonták a forgalomból. Bár a nem túl jól sikerült képen nem olvasható a kijelző felirata, de egyértelműen nem a leggyakoribb célállomásra, DAKK Zrt-re tartott. A kijelzőt 2013 végén mind a 10, még állományban lévő kocsi megkapta.

FHG-651

A békési üzem 415-öse köröstarcsai fordán kezdett, többek között a Békéscsabáról Berettyóújfaluba 14:10-kor, onnan vissza 19:15-kor induló 1441/132, 133 járatpáron közlekedve. Ezt később változatlan időfekvésben Debrecenig meghosszabítottak, igaz, ekkor már valószínűleg egy 256.42-es volt a törzskocsi. A 651 ezután Vésztőre, majd a békési helyi járatra került. A fotó 2005 novemberében készült a békési autóbusz állomáson, hátul a Békés - Békéscsaba vonalat majd' 20 évig járó AVF-166.

Utolsó éveiben - továbbra is a békési üzem kötelékében - az ekkor már csak homeopátiás mennyiségben létező mezőberényi helyi járat törzskocsija volt. A csak iskolai előadási napokon közlekedő fordában délelőttönként a békéscsabai 8, 8A (Linamar/TESCO - Erdélyi sor) helyi járatokon is teljesített hat menetet. Tiszta fehér fényezését 2014 nyarán kapta. 2015 őszén már nem tért vissza Mezőberénybe, utolsó hónapjaiban békéscsabai tartalékként járta a megyét. A képen 2015 novemberében Mezőkovácsháza, városházánál látható a mezőhegyesi járattal, körülbelül egy hónappal a kivonása előtt.

FHG-823

FHG-823, az EOE-909-cel hosszú évekig váltó fordát járó sarkadi kocsi 2005 augusztusában Gyulán, mi másra, mint Újszalontára táblázva. A páros főleg Gyula - Sarkad - Kötegyán (Újszalonta) között közlekedett, de hetek utolsó tanítási napján Komádiba is eljutottak.

2010 júniusában egy alapos felújítást követően már kívül-belül barnán homoksárgán tért vissza a forgalomba. 2011 nyarán Sarkadra új EC 12-es Credók kerültek, a 823 pedig gyulai tartalék lett. Ezen a 2014-es szép tavaszi napon épp a battonyai E94-est (GBG-559) helyettesítette.

2017 végén rövid időre Makóra, majd 2018 elején Hódmezővásárhelyre lett áthelyezve. 2018 május 10-én egy mindszenti forda szünetében, a vásárhelyi buszállomáson lett megörökítve az ekkor már egyetlen ex Körös Volános 415-ös. Szeptember 28-án még feltűnt a vásárhelyi helyi járaton, majd - mivel műszakija lejárt - leállították. Jelenleg Szegeden várja sorsát. Érdekesség, hogy az utolsó Tisza Volános társa, az FGM-329 ekkoriban szintén Hmvhelyhez tartozott, és szintén itt fejezte be - kicsivel hamarabb - pályafutását.

Fentiekből talán kitűnt, hogy a 415-ösök tényleg sokféle feladatkörben, sokfelé jártak. Volt időszak 2005 környékén, amikor mind a hat helyközi forgalmi üzem rendelkezett 1-2 darabbal. Az is jól látszik, hogy a nagy futásteljesítményű és/vagy távolsági (jellegű) fordákról szép lassan szorultak vissza a kétezres évekre a második, harmadik vonalba, majd 2010 után többségük a sor legvégére, a műszaki tartalékok közé. Az EVL-490 2008-as kivonása miatt a DAKK állagába 2015.01.01-jével már csak 10 jármű került át. (Nota bene: az EOE-908 az átmenetkor a Szabolcs Volánnak/ÉMKK-nak volt bérbe adva, hazatérése után pedig selejtezték, így DAKK-os járaton vélhetően egyszer sem közlekedett). Érdekes, hogy ekkoriban a maradék három, többé-kevésbé még állandó fordás autóbusz mind kisvárosi helyi járatok (Szarvas, Mezőberény, Sarkad) törzskocsija volt. A KK-sítás nem hozott szerencsét a sorozatnak, bő egy év alatt, 2015 májusa és 2016 júniusa között az FHG-823 kivételével az összeset kivonták a forgalomból. E sorok írásakor (2019.03.04) a 823-nak rendszáma még van, érvényes műszaki vizsgája továbbra sincs. Ha vissza is tér, az már csak epizódszerep lesz. Idejük lejárt. Azt viszont sajnálnám - mert erre jelenleg komoly esélyt látok - ha az egykor mintegy 250 darabot számláló, Volános helyközi 415-ös állományból egy se maradna az utókornak.

Összefoglaló táblázat az áttekinthetőség kedvéért: 

frsz típus motor gy.év/sz. állagba forg. ki fény üzem
EKG-870 415.23A DAF (160 kW) 1993 / 89 1994-02 2016-06 b>bcs Békéscsaba, Szarvas
EKG-871 415.23A DAF (160 kW) 1993 / 88 1994-02 2015-10 b>bcs>b Békéscsaba, Szarvas
EKG-872 415.23 DAF (160 kW) 1993 / 87 1994-02 2015-12 b>bcs>b Békéscsaba, Orosháza
EOE-908 415.23 DAF (160 kW) 1994 / 44 1994-04 2015-05 b>bcs>b Békéscsaba, Szarvas
EOE-909 415.23 DAF (160 kW) 1994 / 45 1994-04 2016-06 b>bcs Gyula
EOE-910 415.23 DAF (160 kW) 1994 / 46 1994-04 2015-12 b>bcs Orosháza, Mezőkovácsháza
EVL-490 415.26 Rába D10 (206 kW) 1994 / 182 1994-12 2008 fk Békéscsaba, Gyula
EVL-608 415.26 Rába D10 (206 kW) 1994 / 183 1994-12 2015-05 fk Gyula
EVL-656 415.26 Rába D10 (206 kW) 1994 / 184 1994-12 2015-12 fk>f Orosháza, Gyula
FHG-651 415.26B Rába D10 (206 kW) 1995 / 34 1995-12 2015-12 fk>f Békés, Békéscsaba
FHG-823 415.26G Rába D10 (180 kW) 1995 / 51 1996-02 2018-09 fk>b Gyula

(b mint barna homoksárga, cs mint csíkos)

Utóirat gyanánt: néhány idegen

A DAKK Zrt-be való beolvadás után nem sokkal a fordákat az egy település - egy üzem rendszer szerint szervezték át, azóta Békéssámson összes autóbusza Hódmezővásárhely alá tartozik. Így kerülhetett a Körös Volán egyik legelső 415-ös fordájára, az egykor az EKG-871 által járt Békéssámson - Békéscsabára cserejárműként ez az ex Tisza Volános 415.27-es, 2015 decemberében. A 323 ugyan Hmvhely helyiből érkezett, (ezért a vásárhelyi címer a homlokfalon és a HEFEJE), a Tisza DAF motoros FGM szériája azonban korábban sem volt ismeretlen a megye nyugati szélén: a 324 békéssámsoni, a 328 tótkomlósi telephelyes, a 326 pedig a Szentes - Orosháza vonal törzskocsija volt.

A Vésztő - Körösnagyharsány vasútvonal bezárásához kapcsolódóan, 2009.12.13-ától a Hajdú Volán 2 új vonalat indított összesen 3 járatpárral Biharugra - Körösnagyharsány - Berettyóújfalu között, Komádin (4564), illetve Körösszegapátin  (4565) át. 2010 szeptember 24-én a járatok első beosztott autóbusza, a Komádiban telephelyes FGM-714 rendszámú 415.26-os került lencsevégre a biharugrai községházánál. A vonalak kvázi elődje a kilencvenes évek elején megszüntetett Biharugra - Debrecen járatpár volt; az 1979-ben erre közlekedő farosról itt lehet egy cikket olvasni.

KVF-801 (ex EVV-460) a Battonya/Bătania/Батања táblánál 2016 márciusában, az iskolaidőben pénteken és vasárnap közlekedő Battonya - Tótkomlós - Szeged járaton (5020/224). A járatpárt a Tisza Volán 1997 körül hosszabbította meg Tótkomlóstól Battonyáig, fakuló emlékeim szerint talán az FGM-320-szal utaztam rajta először '99 táján, de mindenképp valamelyik 415-össel. A képen látható, a DAKK előtt a Kunság Volánhoz tartozó 415.23-as sem először járt Békésben, az egykori Kiskunhalas - Gyula járaton is megfordult már a megyében. Igazi érdekessége az eredeti fényezése: az EVV-459 - 464 mezőbe tartozó hat jármű körösbarnában készült el 1994 őszén Mátyásföldön. Hogy hol került a hiba a mátrixba, valószínűleg már sosem derül ki; mindenesetre az EVV-k belülről még hosszú évekig barnában pompáztak.

A bejegyzés trackback címe:

https://aradcsanad.blog.hu/api/trackback/id/tr6214584144

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása