Közlekedéstörténet (nem csak) a Körös-Maros közén

Elment az utolsó 15 barat

2019. november 09. - Komlósfecskés

Arad méretéhez képest nagy és sokszínű villamosüzemmel rendelkezik. Az 1000 milliméteres nyomtávú hálózat az egykori Arad–Hegyaljai HÉV Pankota–Máriaradna szakaszának 1991-es bezárását leszámítva 1946-tól 2005-ig  lényegében folyamatosan bővült. Az utóbbi években viszont a járatritkítások mellett a viszonylatok is fogyásnak indultak, a korábbi huszonkettőből 2019-re tizennégy maradt, (8 alap és 6 időszakos), két éve pedig bezárt a mikelakai kocsiszín. Mindezek után nem okozott nagy meglepetést, hogy 2019.10.31-én üzemzárással megszűnt az önálló szakaszán csekély kihasználtságú 15b villamos is, ebből adódóan pedig az Üvegházak (Sere) és a Hőerőmű (C.E.T.) közötti 3 kilométeres, egyvágányú szakaszon a teljes forgalom. Ennek apropóján következzen most pár sor a Mosóczi-telep villamosáról.

Hőerőmű (C.E.T.) végállomásra érkezik 2010 nyarán a 15b járat. "b" mint barat, azaz (itt) áthúzott; az alapjáratoktól némileg eltérő változatokat az aradi villamosokon a szám áthúzásával jelzik. Az 1127-es Tátrát, mint azt a felső viszonylatjelző felirata (Steintor) is tanúsítja, Halléból vásárolták. Balra az aradi elkerülő forgalma hömpölyög, a háttérben a Zarándi-hegység zárja a látóhatárt.

A Mosóczi-telepet (Grădiște) és a Hőerőművet (Centrala Electrică de Termoficare - CET) kiszolgáló, mintegy 5.7 kilométer hosszú, 1986-ban átadott szárnyvonal (erősen) torzított helyszínrajza. A tramclub.org adatai alapján úgy tűnik, hogy a városrészt kezdettől fogva a 15-ös és 16-os viszonylat szolgálja ki; előbbi nyugatról, Făt Frumos végállomásról, utóbbi a belváros déli széléről, a Vörös Ökör Fogadó (Boul Roşu, Piața Romană) elől indul, és mindkettő az Üvegházakig (Sere) közlekedik. A Hőerőműig csak a "b" jelű változataik mentek ki. A kétezres években létezett egy szintén időszakos, CET jelzésű járat is, mely Mikelaka városrészt kapcsolta össze a Hőerőművel, ez azonban már 2010-ben megszűnt. Érdekesség, hogy ekkortájt a 16b is meghosszabbított útvonalon járt, (Făt Frumos - Alfa - Piața Romană - Podgoria - C.E.T.), akkoriban ez volt a leghosszabb (15.7 km) városon belüli villamos viszonylat.

A belváros felől jövet az Astra Sector II az első megálló, egyúttal a kétvágányú szakasz vége is; ide érkezik ezen a 2005 nyári felvételen a 16-os viszonylaton közlekedő Tátra T4R. Arad 100 darab Tátra motorkocsit szerzett be 1974 és 1981 között, ezek a 80-179 közötti pályaszámokat kapták. A képen látható 86-os az első, 1974-es szériába tartozott, 2008-ban selejtezték.

Bár a vasútállomás feletti felüljárón átvezető kétvágányú szakaszt 2013-ban felújították, a vonal nagy részén továbbra is az eredeti pályán döcögnek a villamosok. A képen a jellemző hengerlési felirat: a 40 kilogramm/folyóméteres sínt minden bizonnyal Resicán gyártották 1985-ben. (Combinatul Siderurgic Reşiţa = Resicai Kohászati Kombinát.)

Gorunului, az első kitérő, egy valamivel fiatalabb, (1981-es), de szintén elég elnyűtt, eredeti aradi Tátrával. (2005)

Üvegházak (Sere). Ez már a város széle, ipari épületekkel, kórházzal, temetővel. A járatok döntő többsége eddig is csak idáig közlekedett, ezután az összes. A képen egy 15-ös fordul ki a deltából, vissza a belváros felé. A kétezres évek végére az eredeti aradi T4R Tátrák kikoptak a forgalomból, helyüket részben a hasonló korú, de jobb állapotú hallei T4D-k vették át. Az 1981-es gyártású 1115-ös is a HAVAG Halle kötelékében szolgált 2005-ig.

A 15-ös jelenleg - 2019 őszén - napközben ~30, a 16-os ~25 percenként jár, így a közös szakaszon menetrend szerint is 1-től 25 percig szóródik a követés, a valóság pedig még ettől is balkánibb...

15b járat érkezik a C.E.T. felől egy héttel a vég előtt, 2019.10.24-én. Az 1968-as gyártású Düwag GT6ZR 1996-ig a bochumi Bogestra járműve volt.

Véletlen, de a 44-est 2005 nyarán is fotóztam ugyanitt, csak akkor alap 15-ösként a deltában fordulva. Ez a jármű  eredetileg kétirányú, és mint az az előző képen is látható, kétoldali ajtós, de Aradon csak egyirányú kocsiként használják. Itt még a BOGESTRA embléma is ott figyelt az elején, azóta hozzászürkült az aradi valósághoz. A háttérben a Hőerőmű uralja a tájat.

A felhagyott szakasz első megállója, Grădinița Sere.

Az utolsó menetrend ugyanitt. Klasszikus műszakváltós indulások, munkanapokon egy plusz járatpárral délben, az utolsó kocsi pedig már csak az UTA kocsiszínig ment. A 16b már korábban megszűnt, így a belváros felől ekkor már csak átszállással lehetett a külső szakaszt elérni.

2019.10.24: a szintén ex hallei, 1129-es Tátra "Turbo" T4D a délutáni második járatpáron, Avicola megálló előtt. Ebben a körben a külső szakaszon rajtam kívül nem volt más utas, az előzőből a fentebb látható 44-es kocsi 7 fővel érkezett az Üvegházakhoz. 

Avicola kitérő, Gorunuluihoz hasonlóan középperonnal. A vonal eddig halad a nagyváradi út mellett, a megálló után fordul nyugatnak, a Hőerőmű felé. A nagyváradi úton egyébként a Fakert, Zimándújfalu felé közlekedő 35-ös és 37-es buszok a volt 15b-nél sűrűbb követéssel járnak, igaz, csak a Hegyalja tértől (Podgoria).

Hőerőmű, végállomás. Jobbra a leszálló peronszerűség, egyenesen a félreállásra szolgáló "rozsdás", háttérben az 1129-es fordul. Arad távhőellátása is az erőműből történik, egészen hátul egy távhővezeték is látszik az úttest felett. Ez volt egyébként a villamoshálózat legészakibb megállója, ezentúl Gája fordulóját illeti a cím.

A felszálló peron 2010-ben...

...és kilenc évvel később, esőbeállóval kiegészülve. Itt a vége, fuss el véle...felkészül a Vegyiművek?

Frissítés: a legmeglepőbb időpontban, amikor a koronavírus-járvány első hullámának tetőpontján hétvégente egyáltalán nem közlekedtek a villamosok a városban, visszatért a 15b viszonylat. 2020.03.25-étől, eleinte csak munkanapokon, a műszakváltásokhoz igazodva napi 3, később pedig munkanapokon 5, hétvégén 3 járatpár újra a Hőerőműig közlekedik. (A munkanapi +2 indulás valószínűleg azért van, hogy csúcsidőben ne álljon kint a villamos fél órát. Így nem kell többlet szerelvény, a sima 15-ös viszonylatról kiforgathatók a kocsik).

Frissítés_2: 2023.04.01-től ismét megszűnt a 15b közlekedése.

A bejegyzés trackback címe:

https://aradcsanad.blog.hu/api/trackback/id/tr3315276808

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása