2022 utolsó munkanapján, december 30-án pénteken leállt a helyi járati közlekedés Gyomaendrőd városában. Az önkormányzat a nehéz gazdasági helyzet miatt nem rendelte meg a szolgáltatást az azt már évtizedek óta végző helyi vállalkozástól, a Mobilbusz Kft-től. Ennek kapcsán szeretnénk egy kis áttekintést nyújtani a gyomaendrődi helyi járatok 61 évéről.
A történet fontos eleme, hogy a nyolcvanas évek elejéig Gyoma és Endrőd két külön település volt. Míg Endrődön az egyesülésig nem volt helyi járat, Gyomán 1961-ben egy Ikarus 30-as autóbusszal elindult a szolgáltatás.
Ikarus 30-as a gyomai helyi járaton, a Szabadság téren. (Juhos Sándor felvétele; Határ Győző Városi Könyvtár, Gyomaendrőd). Valószínűleg az indulás évében, 1961-ben készült a kép, mert a jármű oldalán még a 41-es számot olvashatjuk, a cég (a későbbi Körös Volán) száma viszont a 1961.10.01-től 8-asra változott. (Az 1962-es menetrend két gyomai viszonylatot tartalmaz: Mikszáth utca – Szabadság tér és Vasútállomás – Szabadság tér).
A hatvanas évek végétől az Ikarus 630-asok vették át az uralmat Békés megyében, jutott belőlük a gyomai helyi járatra is, itt épp a Mikszáth utcai végállomásnál áll egy. (Az 1968-as menetrend szerint Mikszáth utca – Szabadság tér – Vasútállomás útvonalon közlekedtek az autóbuszok.) A kép forrása: Balogh Tamás, Facebook.
Mindeközben Gyoma és Endrőd között még helyközi járatokkal bonyolította le a forgalmat a Volán. Martin Gábor fotóművész úr felvételén szintén egy Ikarus 630 hagyja el Endrődöt Gyoma felé a hetvenes évek elején. A háttérben balra a Bartók Béla út (ENCI) buszmegálló régi típusú táblája látszik. (forrás)
Gyomán a síkvidéki jelleg, a viszonylag alacsony lélekszám (1980 körül 10.000 fő), és a nem túl nagy távolságok miatt nem lehetett számottevő igény a helyi járatra, így az a hetvenes évek végén már igen csekély járatszámmal üzemelt.
Az 1978-as menetrendben két viszonylatot találunk:
„1” Szabadság tér – Vasútállomás – Köztemető (a Hősök útján át járt, napi 3-6 indulással, a vasútállomás és a temető között csak szerdán és vasárnap közlekedett egy-egy járatpár.)
„2” Szabadság tér – Vasútállomás (a közvetlen, rövidebb útvonalon, 1 járatpárral).
Ugyan helyközi járatok voltak, de ide vehetjük még a községből a 46-os úton a gyomai Alkotmány Tsz (jelenleg Égei-halom) megállóig közlekedő buszokat is, melyek közül ekkor hétvégén két pár csak belterületen, a Szabadság tér (autóbusz-váróterem) és a Mikszáth utca között közlekedett.
1981-re jelképessé zsugorodott a helyi járati közlekedés; a 2-es vonal megszűnt, illetve a jelentősen ritkított 1-es helyett az új 3-as járt ki, hetente kétszer a gyomai temetőig. Az 1981-es menetrend Nagy Attila gyűjteményéből, és a megállók alapján feltételezett helyi járati útvonal OpenStreetMap alapon:
A gyomai helyi járat valószínűleg rövidesen - legkésőbb 1990 körül - kimúlt volna, ha a két település nem egyesül 1982 január 01-én. Az így létrejött hosszan elnyúló, 18.000 lakosú nagyközségben az 1982. május 23-tól érvényes menetrend szerint a Volán már három helyi járati vonalon szállította az utasokat Ikarus buszokkal:
„1” Autóbusz vt – Vasútállomás,
„3” Autóbusz vt – Vasúti temető,
„4” Vasútállomás – Déryné kultúrház
Az új, Endrődre járó 4-es helyi a korábban csak a két település között közlekedő 12-13 pár helyközi autóbusz változatlan útvonallal és lényegében változatlan menetrenddel történő átvétele volt. Az 1982-es helyi menetrend, Nagy Attila gyűjteményéből:Az összehasonlításhoz egy részlet következik az 1981-es helyközi menetrendből. Jól látható, hogy a csak Gyoma és Endrőd között közlekedő hétszázas járatszámúakból lettek a helyi járatok. A számozott lábjegyzetek hosszabb távon közlekedő helyközi járatokra utalnak. (1 Szarvasra, 2 Dévaványáról, 3 Szegedre).
1987-ben a hálózatot némileg átszervezték: a Gyomán belül immár kissé módosított útvonalon járó 4-es átvette a megszüntetett 1-es számát. A 3-asból 2-es lett, és törölték a szerdai indulását, így már csak hetente egyszer közlekedett.
Az 1-es menetrendje 1987-ből, már érintette a Pásztor utcai Ruházati bolt megállót is:A nyolcvanas évekből is fogtunk egy helyi kocsit, nem meglepő módon egy 266-ost. A Békés Megyei Népújság 1987 júliusi számában egy helyi járatos buszvezetőt, “Imit” dicsérő olvasói levélben rendszám is akad: BZ 35-18
Balogh Tamás jóvoltából meg is tudjuk mutatni a BZ 35-18-ast, itt még eredeti, 1978 és 1982 között viselt rendszámával (GF 11-62) egy május elsejei felvonuláson, Endrőd(!) táblával. (A kép forrása). A busz a helyi járattól függetlenül a teljes pályafutását a városban töltötte, AVG-077 rendszámmal selejtezték 1995 februárjában. (Az NDK-ból frissen hazaérkezett 260.43-as, az ELN-321 váltotta.)
Az általános gazdasági válság következtében a kilencvenes évek elején a gyomaendrődi helyi járat felett is viharfelhők kezdtek gyülekezni. 1990 tavaszán a Volán kilenc járatpárt húzott ki az 1-es menetrendjéből. Az 1990.05.27-től érvényes menetrendhez kiadott nyomás közbeni módosítás az új, ritkított menetrenddel, Nagy Attila gyűjteményéből: (Az “A” az autóbusz-váróteremig, a “T” a csak a hetek utolsó munkanapján közlekedő járatra utal. Természetesen ezeken felül a szarvasi, hunyai, dévaványai helyközik továbbra is közlekedtek a két településrész között).
A jegyárakat 1991 februárjától 14 forintra emelték, a város pedig ezen felül havi 45 000 forintot fizetett a Volánnak. 1992 tavaszára az igényelt veszteségtérítés havi 80 000 forintra nőtt, az önkormányzat pedig új utat kezdett keresni.
A jelentősen átszervezett, immár magánvállalkozó által üzemeltetett helyi járat 1993 május 1-én kezdte meg működését. A Volán kivonulásáról pontos dátumot sajnos az akkor még oly népszerű megyei újságban sem találtam, de mivel 1993 januárjában még volt viteldíjemelés, elképzelhető, hogy “melegváltás” volt, azaz 1993.04.30-ig még ők szolgáltattak.
A Gyomaendrődi Híradóban áprilisban közzétett első menetrend a korábbinál lényegesen sűrűbb, 26(!) járatos ütemes menetrendet és bővített útvonalat ígért . A jegy- és bérletárak megegyeztek az utolsó Volános árakkal. A tervezett menetrend 1993.05.01-től:Mint látható, visszatért volna az 1987-ben feladott Hősök útja – Kálvin utca útvonal, illetve újdonság lett volna az Október 6. lakótelep és a Selyem utca kiszolgálása. Mivel itt az új útvonalhoz többek között a buszmegállókat is ki kellett volna építeni, amire viszont később sem került sor, valószínűleg ebben a formában sosem, vagy csak nagyon rövid ideig jártak az autóbuszok. A 1993 május 23-tól érvényes menetrendből mindenesetre már hiányzik a Hősök útja és a Selyem utca, az útvonal lényegében azonos a korábbi Volánossal, és nem mellesleg 26 helyett már csak 20 indulást tartalmaz. (Ami persze még mindig jóval több volt, mint az utolsó, 1992-es Volán menetrendben szereplő 11-12).
Megvalósult viszont az Endrődtől délre található Öregszőlő kiszolgálása. Erre a külterületi településrészre korábban csak helyközi járatok és az iskolabusz jártak. (Itt jegyezném meg érdekességként, hogy a nyolcvanas években, amikor vállalati autóbuszok közforgalomba állításával igyekeztek a Volánok kapacitáshiányát enyhíteni, egy délutáni járatpáron Öregszőlőre, illetve néhány 4-es helyi járaton a gyomaendrődi Körösi Állami Gazdaság autóbusza közlekedett.) Menetrend 1993.09.01-től, munkanapokon 20 indulással:Az első autóbuszok a Miskolci Közlekedési Vállalattól vásárolt kék Ikaruszok voltak:
AKD-509 Ikarus 260.03, 1982
AKD-570 Ikarus 260.03, 1980
Az első, (tervezett) menetrendtől eltérően Nagylaposra sem ment ki a helyi járat, azonban az iskolabuszok továbbra is érintették. (Ezt a szolgáltatást már korábban is magánvállalkozók biztosították.) Iskolabusz menetrend 1993 szeptemberétől:(A két miskolcin kívül nyilván volt más busz is a flottában, hiszen mint látható, csúcsidőben a nem közforgalmú iskolabusszal együtt legalább 3 jármű közlekedett. Egy visszaemlékezés TSZ-től, illetve az (1994-ben megszűnt) ENCI cipőgyártól vásárolt autóbuszokról is szól).
Az 1995 szeptemberi menetrendben már 6 és fél pár járat volt Öregszőlőbe, 2 pár Nagylaposra, és egyes menetek az “Ipari iskola” megállóhoz is betértek. Itt nyilván a 617-es Ipari Szakmunkásképzőről van szó, amely a mai polgármesteri hivatal épületében működött 1991-től, így a jelenlegi “Szent Gellért Iskola” megálló már ekkor is üzemelt. (A menetrendekben “Egyházi Iskola”, “Lidl” és “Polgármesteri Hivatal” neveken is szerepelt.) A mai névadó Szent Gellért Általános Iskola egyébként pont ekkor, 1995 szeptemberében nyitotta meg kapuit. (A Kulich utca ma Szent István utca).Saját gyűjtésem alapján a kilencvenes évek végén már három Németországból származó SL200-as MAN-nel dolgozott a cég.
GBC-929, 1978-as gyártású, 1996 és 1998 között Békéscsaba helyi járatain közlekedett a Körös Volánnál.CCZ-216 1980-ból
És egy harmadik, amely ott jártamkor felújítás/bontás? miatt nem volt beazonosítható.
A kétezres évek elején további Miskolcról származó, AKD rendszámos, sötétkék autóbuszok jelentek meg a városban.
AKD-532 Ikarus 260.03, 1985
AKD-545 Ikarus 260.03, 1986
AKD-557 Ikarus 260.03, 1986
AKD-649 Ikarus 280.15, 1984
AKD-675 Ikarus 280.15, 1987
AKD-676 Ikarus 280.15, 1987
AKD galéria
2003-as menetrend, Nagy Attila gyűjteményéből:
2006-ban Gyomán elkészült az autóbusz megálló a fürdőnél és a hozzá tartozó forduló a Vidovszky utcában, Endrődön pedig leaszfaltozták a szarvasi és kondorosi országutakat összekötő Iskola utcát, így 2006.07.01-től minden nap 3 járat a Liget Gyógyfürdőhöz is kiment, illetve az öregszőlői járatok a szarvasi és a kondorosi utakat is érintve, az Iskola utcán át hurokjáratként közlekedtek, (a Kondorosi úton Endrőd, szőlők megállónál fordulva). Drasztikusan lecsökkent viszont a hétvégi kínálat: 11 járatból csak 3 maradt, Öregszőlőre pedig egyáltalán nem mentek ki hétvégén.
A 2007 óta Mobilbusz Kft néven működő cég a helyi járatok mellett iskolás (Csárdaszállás, Hunya) és munkásjáratokat (Mamutec) is üzemeltetett, illetve a környéken felmerülő egyéb személyszállítási tevékenységekben is részt vettek. (Nagy Attila képes beszámolója egy 2008-as vonatpótlásról itt érhető el.) A Mobilbusszal 2007-ben két, korábban Egerben, az Agria Volánnál dolgozó 280-as is megjelent a városban:
BRF-915 Ikarus 280.06, 1988
BSB-933 Ikarus 280.02, 1986
Ekkor érkezett még szintén Egerből az AVE-995 IK 256-os is különjárati célokra.
Az egriek mellett azért maradtak még miskolci kocsik is forgalomban. 2008.02.28-án délután például az AKD-545 és a BRF-915 dolgozott a helyi járaton, a BSB-933 és az AKD-676 pedig a vasútállomás melletti telepen pihent. Ekkor még az AKD-557 is a flottához tartozott. A BSB a telepen:
BRF-915 a 13:40-es MÁV–Déryné–Szabadság tér járaton. A borítóképen az AKD-545 a 14:25-ös Szabadság tér–Öregszőlő menetet teljesíti.A képekhez tartozó 2008-as menetrend, tanítási napokon két járatpárral újra kijártak Nagylaposra is:
2009-ben új megálló épült a Selyem utcában, az Ipartelepi utca előtt. Kísérleti jelleggel egy járatpárral használatba is vették, ez az útvonal azonban valószínűleg igen rövid életű volt, legalábbis a későbbiekben nem találtam semmilyen utalást a használatára. Szintén 2009-től, miután autóbusz-közlekedésre alkalmassá tették az útvonalat, néhány járat a Rózsahegyi Iskolához is betért.
Az iskolai csúcsidőszakon kívül gyakran egy midi busz közlekedtetése is ki tudta elégíteni az utazási igényeket. A Mobilbusz tulajdonában már 2007-től voltak Debrecenből származó MB O100 Cityk, de nem tudjuk, ezek közlekedtek-e Gyomaendrődön. 2009-ben az FKF-371 rendszámú Ikarus 546-ossal lehetett találkozni a városban. (MVK, DUC-177)Két évvel később már a KPY-531 (Ikarus 546, ex Hajdú Volán DUD-458) került lencsevégre az autóbusz váróteremnél a városháza előtt, ott, ahol az 1961-es kép is készült az Ikarus 30-asról.
Nem kapcsolódik szorosan a témához, de ekkoriban ez a szép 350.08-as Ikarus is a cégnél dolgozott, amellyel a hosszabb különjárati utakat is tudták teljesíteni. LSF-990 (ex FSJ-937, GRAND-3, CTJ-705, 1993)
2011-re itt is leáldozott az Ikarusoknak, három, korábban Németországban közlekedett MAN-nel lehetett találkozni a városban.
LGT-303 MAN NL202 1993
LPP-125 MAN NL202 1995
LYP-743 MAN NG272 1993
MAN galéria
2013-ban Ridegvárost (Fazekasi utca) is bekapcsolták tanítási napokon két járatpárral a helyi közlekedésbe. A Mobilbusz 2013. évi beszámolója szerint ekkor hat autóbuszból állt a járműállomány. A már említett három MAN mellett az AVE-995 rendszámú Ikarus 256-os, és két kisbusz, az LNB-326 rendszámú Iveco Daily, és az az évben beszerzett, alacsonypadlós, klímás, VW alapú Ernst Auwärter Microstar (MJZ-869) szerepelt a listában. (A 256-os és az Iveco valószínűleg elsősorban vagy kizárólag különjáratokat, tanulószállítást végzett).
Az 1997-es gyártású, 3 tengelyes Ernst Auwärter a fürdőnél, Nagy Attila felvétele. Később Kisújszállásra került.Vonalhálózati térkép a 2015 körüli helyzetről, pirossal a gerincjárat, kékkel a időszakosan járt útvonalak, OpenStreetMap alapon. Útvonalat nem rajzoltam hozzájuk, de tavasztól-őszig a tradicionális vasárnapi temetői járatok ekkor már mindkét nagy temetőhöz közlekedtek, páros heteken az endrődihez, páratlanokon a gyomaihoz.
A cég éves beszámolója szerint 2015-ben autóbuszaik helyi forgalomban összesen 97.129 kilométert futottak. Hivatalosan 204.000 utast szállítottak, 13.307 vonaljegyet, 291 teljesárú és 10.898 kedvezményes bérletet értékesítettek.
2017.08.01-ével a Mobilbusz Kft újabb 8 évre elnyerte a helyi járat üzemeltetésének jogát. Ugyenezen év őszén lecserélték a helyi járatos járműállományt. PLD-987, PLD-988 és PLD-989 rendszámokkal három darab, 2002-es évjáratú ex berlini MB O530 Citaro, illetve PIC-186 rendszámmal egy MB alapú Ernst Auwärter Teamstar City állt forgalomba. Ez a flotta aztán végigkísérte a helyi járat hátralévő 5 évét.
A berlini fényezésű Citarók Gyomaendrődön, 2022 decemberének utolsó napjaiban.De ne szaladjunk ennyire előre. 2017 végén az önkormányzat még bővítésről határozott. Az új menetrend tanítási napokon már 19 járatot tartalmazott.
(Mamut = valószínűleg a Mamutec Hungary Kft. Körösladányi úton lévő üzemét is érintő járat. A céget azóta szerződéses járatok szolgálják ki).
Még járatban: PLD-989 (ex B-V 1256) a Szent Gellért Iskolánál, 2022.05.18-án. (Nagy Attila felvétele).2022-re Gyomaendrődön is visszatért a 30 évvel korábbi helyzet: a kassza üres, a helyi buszjáratok fenntartása pedig drágul. Első lépésként 2022.07.01-től a kedvezményes bérlet ára 1500, a menetjegyé 300 forintra nőtt, hétköznap kivettek 2 járatot a menetrendből, hétvégén pedig teljesen megszűnt a közlekedés. (A temetői járat is vasárnap helyett szerdánként, és csak a gyomai temetőbe járt.)
A megmaradt 16 járatpár közlekedtetéséhez havi 2.894.000 forint hozzájárulást kért a Mobilbusz 2023-ra. Ezt az önkormányzat már nem vállalta, így 2022.12.30-án véget ért Gyomaendrődön a helyi járati közlekedés. Az igényeket a továbbiakban a Volánbusz 2023.01.09-étől kissé módosított útvonalon és menetrenddel közlekedő helyközi járatai szolgálják ki, helyközi tarifával. (Korábban már ugyanígy járt el Mezőkovácsháza, Szeghalom és Vésztő is a megyében.)
Az utolsó napokban a Kisújszálláson is előforduló NMH-143 rendszámú Göppel midibusszal (MAN NM223, 1998) lehetett utazni.
Az eddig külön említésre nem került, a Mobilbusznál Gyomaendrődön megfordult egyéb járművek:FLR-933 Iveco TurboDaily
KZM-672 ex IBA-124, ex Hajdú Volán Debrecen, MB O100 City
KZM-673 ex IDL-108, ex Hajdú Volán Debrecen, MB O100 City
LKJ-089 Setra S315HD
LYJ-892 Volkswagen LT46
MVM-710 Ernst Auwärter Microstar
NMU-941 Mercedes Sprinter
A bejegyzés társszerzője BZ barátom volt; külön köszönjük Nagy Attila hathatós támogatását.
Minden kiegészítést, helyesbítést előre is köszönünk.
ITT A VÉGE