Közlekedéstörténet (nem csak) a Körös-Maros közén

ACSEV raktárak 2

2017. december 18. - Komlósfecskés

Egy másik bejegyzésben már bemutattam az Aradi és Csanádi Egyesült Vasutak (ACsEV) vasbeton szerkezetű raktárait, épített örökségünk figyelemre méltó darabjait. Hagyományos, falazott szerkezetű raktárból azonban jóval többet épített a társaság, szintén típustervek alapján, most rajtuk a sor.

Kiszombor

Az ACsEV 1877 és 1896 kiépített, mintegy 380 kilométeres hálózata Arad környékén. (Wikipédia)

2010 körül még 15 ebbe a csoportba sorolható épület állt az egykori ACsEV vonalak mentén, számuk mára 12-re csökkent. Legegyszerűbben hosszuk alapján csoportosíthatók, szelvényhatárnak a mintegy négy méterenként elhelyezett pilléreket számítva (félkövérrel a ma is meglévők, dől betűvel a Magyarország területén maradtak): 

  • 3 szelvényes: Csermő, Gurahonc, Kiszombor, Körösbánya, Muszka-Magyarád
  • 4 szelvényes: Apátfalva
  • 5 szelvényes: Borossebes, Kisjenő-Erdőhegy, Nagyhalmágy, Világos
  • 6 szelvényes: Pankota, Újszentanna
  • 7 szelvényes: Borosjenő
  • 8 szelvényes: Brád
  • 31 szelvényes: Makó

Mivel számos egykor forgalmas állomáson már régóta csak hűlt helyét találni az áruraktárnak, esetleg jóval későbbi, államvasúti típusépület áll a helyén, feltételezhetően ennél több épült belőlük. (Vasbeton társaiknál könnyebb bonthatóságuk és értékesebb alapanyaguk miatt napjainkban az illegális bontásoknak is kedvelt célpontjai).

aimg034.jpg

Az alapegység tervrajza. Pincét, mint látni fogjuk, nem minden esetben építettek hozzá. (Forrás: MÁV Központi Irattár, TH.10126 sz. doboz).

aimg035.jpg

 

A terven oromdísz is szerepel, mint az ACsEV épületek többségén. Ezek a sérülékeny elemek mára már csak igen kevés helyen maradtak meg, például a fenti képen látható a csanádpalotai, vagy egy másik a magyarcsanádi felvételi épületen.

A raktárak egyenként

Kezdjük a legkisebbekkel. A hosszában is egy kapus, két ablakos raktárból néhány éve még négyet találhattunk, ma már csak kettő áll közülük. A képen Kiszombor díszeitől megfosztott, lezárt épülete.

Kiszombor, oldalnézet, utcafront.

Az alsó-ausztriai Ternitzben, 1876-ban hengerelt sín a kiszombori épület rakodó peronjába építve. Minden bizonnyal Arad és Borosjenő között szolgált eredetileg, mely a társaság első, 1876/77-ben épült vonala volt. (A ternitzi sínek egy jelentős részét már az 1880-as években cserélni kellett - ezért is találkozni velük hasonló szerepben szerteszét az egykori hálózaton).

A másik hasonló, jelenleg is álló épület a brádi vonal Körösbánya (Baia de Criș) állomásán található, Hunyad megyében.

Szintén az Arad - Brád vonal, Muszka (Mâsca) falu állomása. Itt 2016-ban már csak ez a romhalmaz fogadta az utazót. 

aumm.jpgEz a raktár már 2009 körül is siralmas állapotban volt... (Forrás: YouTube, SemnalMec

i_kolovoz_2012.jpgMég mindig Muszka-Magyarád, I. Kolovoz 2012-es felvétele a másik irányból.

A negyedik Csermőn (Cermei), a Borosjenő - Csermő szárnyvonal végpontján állt. 2009-es felvételek, itt még csak elkezdődött az illegális bontás.

Oldalnézet, itt már jobban látszik a pusztítás. Később "természetesen" a maradékot is széthordták, 2013-ban pedig a jellegzetes fa tornácos felvételi épület is osztozott sorsában.

Az előző néggyel méretre vélhetőleg egyező, három szelvényes, de 2x2 kis ablakos változat Gurahonc állomáson.

Négy szelvény hosszú, részben átalakított épület áll Apátfalva állomásán.

A raktár Magyarcsanád felőli vége a pincelejárattal.

A következő méretből, az öt szelvényes, egy kapus, 4x2 ablakos raktárból négyet találunk, egy kivételével az Arad - Brád fővonalon állnak. Borossebes (Sebiș) épülete, az oldalrakodó felől.

bsebes_906_deutsch_armin.jpgDeutsch Ármin 1905 körül készült képének jobb szélén még oromdísszel, vélhetően eredeti állapotában mutatkozik.

Szintén Borossebes, a pince felőli vég.
Borossebes, beltér.

Nagyhalmágy (Hălmagiu)

Világos (Siria), oldalt kis ablakokkal.

A negyedik Kisjenő-Erdőhegy (Pădureni Arad) állomáson, az egykori Kétegyháza - Újszentanna mellékvonalon található. A vágányok megbújnak a gazban, a bal szélen a Regiotrans vasúttársaság francia eredetű motorvonata pihen - 2009 és 2014 között ezek járták a vonalat. 2015 márciusa óta a forgalom szünetel.

Az oldalrakodó felőli vég közelebbről.

A pince felőli vég.

Még mindig Erdőhegy, a beltér.

A következő lépcső Pankota állomás szimmetrikus, két kapus raktára. Gurahonchoz, Világoshoz hasonlóan oldalt kisebb ablakokkal. 

Az oldalrakodó felőli vége, lovakkal. 2012. Az előző, 2008-as felvételhez képest sokat romlott az állapota. Ma már hiába is keresnénk, mert Csermőhöz hasonlóan illegális bontás áldozata lett

Ugyanitt a képen látható gyönyörű felvételi épületből is talán csak az alapfalak egy része áll még. Felhívom a figyelmet a padlástér raktárakkal megegyező, 12 osztásos, kör alakú ablakára.

Az ACsEV vonalain ritka az emeletes épület. Bár Pankota viszonylag jelentős állomásnak számított, eredetileg biztosan nem ez állt itt. Az akkor még (1877-ben) Arad-Körösvölgyi Vasút nevet viselő cég - egyébként sikeres - üzletpolitikájának része volt, hogy csak a legszükségesebb méretű építményeket emelte, és a forgalom függvényében bővített. Ez már az ereje teljében lévő, nyereséges társaság indóháza volt - kár érte.

pankota_oromzat_2.JPGA felvételi épület vágányok felőli nézete, rajz a román időkből.

aujsz.jpgVisszatérve a raktárakhoz, a pankotaival megegyező hat szelvényes épült Újszentannán (Sântana) is. (Fotó: Google Utcakép )Újabb szintet ugrunk, Borosjenő (Ineu) állomás aszimmetrikus, hét szelvényes, két kapus, 10 ablakos raktára.

Borosjenő, pince.

A pince hátsó része.

Még mindig Borosjenő. Papp József Gyula 1875 és 1915 között üzemelt battonyai gyárából származó téglák a pince födémjében.A hálózat egykori keleti végpontja, Brád, Hunyad megye. Ez már egy 8 szekciós, 12 ablakos, 2 kapus épület, erősen leromlott állapotban.

És végül Makó. Virtuális túránk kiinduló pontjától, Kiszombortól alig 5 kilométerre találjuk ezt a nála tízszer nagyobb monstrumot.

Bár a hatalmas, 31 tagú épületet az idők során erősen átalakították, stílusjegyei alapján mégis egyértelműen a sorozat része.

A bejegyzés trackback címe:

https://aradcsanad.blog.hu/api/trackback/id/tr8012884496

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása